Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi

Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)


Keburukan Memanaskan Enjin Kenderaan

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. 

Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.

 Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga. Golongan kaki panaskan enjin seperti itumesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?


Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.

DINDING SILINDER CEPAT HAUS

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?



MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.

Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.

Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Tags

Post a Comment

38 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. serabutnya iklan admin.. x dapat baca pun..
    rugi jer taip panjang2..org x dpt baca

    ReplyDelete
  2. Dpt je bc smpi hbis. Nk sribu daya xnk sribu dalih cik...

    ReplyDelete
  3. Huhu sy pon slalu panaskan enjin keta

    ReplyDelete
  4. Biasanya amalan panaskan enjin ni dilakukan pada kereta yang menggunakan caburator.. Kereta yang jenis fuel injection tak perlu panaskan enjin. Betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurang tepat sy rasa. Amalan panas enjin biasa org buat pd kereta2 lama yg susah nk idup enjinnya. Ada brbagai sbb enjin susah nk idup spt plug x servis atau starter enjin x pernah tukar. Mitos ttg pamanasan enjin bertujuan supaya minyak enjin (minyak itam) telah rata pada setiap bahagian enjin. Sbnarnya minyak itam ini dijana oleh pam dan bkn tahap kepanasan

      Delete
  5. Adehh..mana dpt teori ni?aku tgk dia keluarkan pendapat sendiri yg lebih menjurus ttg undang2 alam sekitar..mmg la dia sokong tak perlu panaskan enjen..tp kalau tgk dr segi fluid mekanikal..mekanikal punya parts apa semua panadkan enjen perlu..tp jgn la sampai berejam2..ckpla 5 minit..panaskn enjen ni kena buat..sbb minyk tu ada grade takat likat.kalau dh ckp takat likat tu baru la minyak tu lancar..lubricate semua bearing2..gear..dan moving parts dlm enjen tu..ni mesti admin start enjen keta on ekon trs pecut..lg la byk friction..tak sempat lube tu buat keje..hmm..

    ReplyDelete
  6. ada yg fakta n auta..pilih2 ja kebaikannya

    ReplyDelete
  7. Ape jadi kalau lori xpanaskan enjin? Start terus jalan? Dah terang2 angin xpenuh lagi kan. Hand break pon xleh trun lg. Adoi statement ko ni tulis gune fakta bukan andaian. Da besar kan? Pk ler

    ReplyDelete
  8. Tu ntuk kenderaan ringan la. Bukan lori ber tan2..

    ReplyDelete
  9. ibarat bangun tidur terus berlari nih...

    ReplyDelete
  10. statement paling bodoh i ever read. Please study about application of thermodynamic in automotive. start kereta pagi pagi terus jalan, still panaskan enjin. engine must be work at optimum temperature for the engine work efficiently. Malaysia punya specification sangat lain compare to USA, CANADA and so on. combustion in an engine are producing carbon monoxide. even kita start engine, walaupun tak panaskan, memang menghasilkan pollution. trust me, i am engineer.

    ReplyDelete
  11. Dah makin menyampah ramai wanita dan pondan y share blog ni, klu bg penulis blog ni pakai BMW hancur, penulis ni x pnh PKI kereta, dia ada bmx je, sbb tu x tau BMW bnyk sensor, 15-30saat mana cukup current nak stability pd sensor n ecu, lps ni hbs lah kereta laki2 korang kene top obohol 6bln sekali klu Terus jln je. Huhu

    ReplyDelete
  12. haha sabo semua be cool! jgn marah2 abam2 semue
    Kamithemedia recently post.. Apabila Dato Siti Jadi Jurusolek

    ReplyDelete
  13. krta semput lh klu enjin xdk ckup pnas..

    ReplyDelete
  14. Jahanamlah keta kalau ikut teori song sang ni..

    ReplyDelete
  15. Pakar2 kereta yg ada sila beri pencerahan. Tq.

    ReplyDelete
  16. Mana2 keta yg pkai karburator try la hari2 trus start then jalan je...kita tgok smpai bila...

    ReplyDelete
  17. posting ni takder sumber rujukaan pun

    ReplyDelete
  18. Saya dah amalkan panaskan injin ni hampir 25 tahun takat ni tiada timbul masaalah pd kereta dan motor saya..saya tetap akan panaskan injin yg dalam keadaan sejuk sekurang2nya seminit dua sebelum bergerak..alhamdulillah kelancaran kereta lebih baik itu yg dpt saya bezakan dari hidupkan injin dan terus bergerak dimana kereta saya rasa berat dan kadang kala sengut2...

    ReplyDelete
  19. Aku ttp x percaya dn setuju dgn artikel kamu.....Saya cabar kamu utk berlari sprint 100m selepas tidor nyenyak...tanpa warmup or stretching. Mampukah kamu? Atau kamu jg perlu warmup dan stretching serba sedikit sebelum blh berlari pantas slps bangun tidor? Yang mana lbh baik? Itu tubuh badan manusia apatah lg enjin ciptaan manusia...Pencemaran udara? Kamu tak warmup kereta pun kenderaan lain lalu lalang depan rumah kamu. Lain kalau kawasan kita ialah kawasan bebas kenderaan atau hari tersebut ialah hari berbasikal.....

    ReplyDelete
  20. Mmg dia ni mekanik tak cukup customer..tu pasal buat statement ni kasi kreta org bnyk problem..kalau rosak nanti hantar pergi bengkel si admin ni..

    ReplyDelete
  21. Pembohongan yang nyata.. Sume info berkaitan machanical adalah x benar.. kalau setakat nk jadi aktivis alam sekitar boleh la nk tipu org dgn statement pnjg lebar cmni..

    Machanical part sume kene warming up dlu b4 full operation & to archive full performance.. x caya g la tgk mna2 grand prix kete or moto.. mst ada session warming up utk dptkn suhu terbaik utk mechanical part & tyres trmasuklah GP dkt jepun, canada, us etc..

    ReplyDelete
  22. haha.. jepun pkai kete 5 thun je..pastu prg malaysia pkai....peduli ape kan mech part ape pun.. kene kelentong lah

    ReplyDelete
  23. moto aku start start rpm tinggi, kalau tak panaskan engine masuk gear boleh whelly wooo, soo aku kena tunggu jap baru rpm down itu jam baru smooth, kalau tak masuk gear je nak melompat

    ReplyDelete
  24. panas enjin ni utk kereta lama je. kereta moden tak payah.

    ReplyDelete
  25. Haiii Ibnu Abdullah....boleh berkenalan....dimano2 ado kamu ya

    ReplyDelete
  26. dia ni cuma nak sampai kan msj jgn bg pencemaran udara je ..

    ReplyDelete
  27. sayangnye pnulis artikel ni bkn pomen..amali pon penting gk bkn teori je..

    ReplyDelete
  28. Ha.ha..ha..admin2...krta full injection klu injin dh sjuk kita start timing dia mesti trllu tggi..mesti pnas dhlu sblom jln..

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum.. duhai admin... bwk2 la dengar radio ikim segmen M-tek (Ketua Pengarah Otomotif JPJ, iR Azman Bin Dalik) ambil panduan dari orang yg duduk dalam panel penasihat Otomotif Antarabangsa.

    ReplyDelete
  30. top gear katenye..aku yg perempuan pon panaskan enjin..fikir logik la..semalaman enjin kereta sejuk..x payah jadi engineer kot nak faham bende ni...betul la yg ade komen kt atas..ibarat bangun tidur terus berlari....

    ReplyDelete
  31. Baru ingat nak share.. Rupanya palsu semata

    ReplyDelete
  32. Pakai la air tracker by jtx..save the earth

    ReplyDelete
  33. 0137032956 kol or wasap this no..will tell u all about air tracker

    ReplyDelete

Isu Semasa


Hiburan