Harga kereta hibrid berkemungkinan naik
Import, duti eksais ke atas kereta hibrid tamat menjelang akhir tahun. Sumber nukilan asal daripada Star Online.
Jualan kenderaan hibrid mungkin sedikit merundum
sekiranya Kerajaan memutuskan untuk tidak melanjutkan pengecualian duti
import dan eksais ke atas kereta hibrid yang akan tamat pada akhir tahun
ini. Langkah ini sudah pasti akan meningkatkan harga model-model
sebegini.
Pemain industri menjangkakan Kerajaan akan meneruskan pengecualian
untuk kenderaan hibrid yang dipasang dalam negara terurai sepenuhnya
(CKD) tetapi tidak untuk kenderaan hibrid yang diimport siap dipasang
(CBU).
Salah satu pemain industri yang enggan namanya disiarkan berkata,
pengedar kereta utama hibrid, UMW Toyota Motor Sdn Bhd dan Honda
Malaysia Sdn Bhd, bersedia dengan impak pemansuhan pengecualian cukai
ini.
” Mungkin terdapat kemungkinan penarik-balikan pengecualian bagi
kereta CBU kerana ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk
mempromosikan negara ini sebagai hab pengeluaran untuk kenderaan cekap
tenaga ( EEVs ),” katanya.
Ini akan menjadi kelebihan kepada Honda Malaysia , kerana ia adalah
satu-satunya pengeluar kenderaan hibrid CKD di negara ini. Honda Jazz
Hybrid kini dipasang di Melaka.
Baru-baru ini , Pengarah Urusan Honda Malaysia dan Ketua Pegawai
Eksekutifnya Yoichiro Ueno menggesa kerajaan menimbang balik untuk
memberi insentif untuk unit hibrid CKD. UMW Toyota juga berharap
insentif cukai akan dilanjutkan.
“Tanpa insentif cukai , kereta hibrid tidak akan berada di harga yang
berpatutan. Lebih banyak masa juga diperlukan untuk mendidik orang awam
dan meningkatkan kesedaran mengenai kereta-kereta mesra alam. Kami juga
berharap untuk memperkenalkan hibrid Toyota baru di Malaysia, atau
kenderaan CKD dengan insentif yang wajar , “kata UMW Toyota Motor ,
Datuk Ismet Suki baru-baru ini .
Kereta hibrid telah menikmati pertumbuhan jualan yang besar pada
tahun-tahun kebelakangan ini, selepas kerajaan memperkenalkan penuh duti
import dan duti eksais bagi kereta hibrid, elektrik dan motosikal dua
tahun lalu di bawah Bajet 2011. Insentif ini diaplikasikan kepada
kedua-dua unit CKD dan CBU.
Menurut Persatuan Automotif (MAA) nombor Malaysia, jualan kenderaan
hibrid telah diabaikan sebelum pengecualian dengan hanya 322 unit yang
dicatatkan pada tahun 2010. Ini berubah secara mendadak pada tahun 2011 ,
dengan jualan melonjak ke 8,403 unit. Ia naik dua kali ganda kepada
15,355 unit tahun lepas lebih banyak model hibrid telah dilancarkan di
pasaran. Jualan kereta hibrid datang dari empat Marques , iaitu Honda (
8,712 unit), Toyota ( 5,653 unit) , Lexus (979 unit) dan Porsche (11
unit). ” Sehingga Julai 2013, negara ini mencatatkan 8,571 unit jualan
kenderaan hibrid. EEVs masih boleh berada dalam permintaan jika model
tersebut mempunyai harga yang kompetitif , “kata Presiden MAA Datuk
Aishah Ahmad.
Pada perbincangan meja bulat yang diadakan baru-baru ini sempena KL
International Motor Show 2013, beliau melahirkan harapan bahawa insentif
itu akan diperluaskan . “Pada masa yang sama apabila kita bercakap
mengenai EEVs seperti kenderaan elektrik, infrastruktur mesti tersedia
dia Malaysia sebelum jualan. Kerajaan harus memberitahu para pemain
industri tentang jangka masa untuk memperkenalkan bahan api yang lebih
berkualiti. Kemudian kami boleh menyampaikan mesej kepada ketua kami,
dan mula draf pelan untuk memperkenalkan bahan api kenderaan yang lebih
cekap ke dalam negara, “katanya.
Haih, baru sahaja berfikir untuk tukar ke kereta hibrid, kemudian
datang pula berita sebegini! Infrastruktur EEV masih belum tersedia,
sudah mahu tarik balik pengecualian cukai? Bagaimana? Apa pandangan
anda? Kongsikan di ruang komen di bawah.