Saya pernah bertanya kepada bekas Pengarah Urusan
sebuah syarikat automotif mengenai pengeluar manakah yang bakal menjadi
ancaman kepada syarikatnya. Jawapannya di luar jangkaan apabila beliau
tidak memetik jenama Korea Selatan seperti yang saya anggarkan. Jawapan
yang diberikan ialah Nissan dengan alasan pengeluar tersebut boleh
‘mencampak’ harga kereta dengan murah. Benar kata beliau, selang
beberapa bulan Nissan melancarkan Almera pada harga RM66 ribu yang
berada pada laras harga kereta nasional. Serta-merta Almera menjadi
popular dan mencatat rekod tempahan melebihi 15 ribu unit dalam masa
tiga bulan selepas dilancarkan pada penghujung Oktober 2012. Almera juga
terbukti popular apabila mencatat carian tertinggi di dalam senarai
automotif Google untuk tahun 2012.
Selepas enam bulan dilancarkan, saya mendapat peluang
untuk memandu uji Nissan Almera Grade E. Sebelum itu sudah lama saya
memerhatikan Almera, daripada luar memang diakui saiznya besar dan saya
fikir itulah antara faktor jualan terbesar model itu.
Nampaknya pasukan pembina model itu berjaya menekan butang yang betul di mana sekarang ini banyak sungguh Almera di atas jalan. Demografi pembelinya juga berbeza, lelaki, wanita serta muda dan berusia. Selain daripada itu, Almera merupakan alternatif yang segar di antara pesaingnya yang lain seperti Toyota Vios dan Honda City yang kini sudah memasuki kitaran akhir produk. Nissan dilihat mempunyai jalan mudah untuk membuat penanda aras memandangkan kedua-dua model itu sudah lama berada di pasaran. Senang kata, Nissan dapat mengagak selera pembeli berdasarkan ciri-ciri yang ada pada pesaingnya. Hasilnya ialah Almera tampil dengan pakej yang kena selera jadi tidak hairanlah kenapa model ini merupakan sedan global terlaris Nissan.
Nampaknya pasukan pembina model itu berjaya menekan butang yang betul di mana sekarang ini banyak sungguh Almera di atas jalan. Demografi pembelinya juga berbeza, lelaki, wanita serta muda dan berusia. Selain daripada itu, Almera merupakan alternatif yang segar di antara pesaingnya yang lain seperti Toyota Vios dan Honda City yang kini sudah memasuki kitaran akhir produk. Nissan dilihat mempunyai jalan mudah untuk membuat penanda aras memandangkan kedua-dua model itu sudah lama berada di pasaran. Senang kata, Nissan dapat mengagak selera pembeli berdasarkan ciri-ciri yang ada pada pesaingnya. Hasilnya ialah Almera tampil dengan pakej yang kena selera jadi tidak hairanlah kenapa model ini merupakan sedan global terlaris Nissan.
Saiz interior Almera memang besar walaupun dari luar
nampak kompak. Ini berjaya dilakukan melalui teknik memaksimumkan ruang.
Ruang kaki penumpang belakang luas dan begitu juga dengan bonet. Dua
ciri tersebut sangat penting berdasarkan budaya pembeli terutama sekali
di negara membangun yang mempunyai keluarga dan suka berjalan jauh
seperti pulang ke kampung dan bercuti. Kerusi pemandu dan penumpang juga
selesa dan saya yakin penumpang pasti lena tidur semasa dalam
perjalanan. Daripada tempat duduk pemandu, kerusinya boleh dilaras ke
atas dan ke bawah namun disebabkan fizikal saya yang tinggi perbezaannya
tidak ketara. Melihat keluar, kereta ini terasa tinggi namun itu
merupakan poin bonus untuk pemandu wanita dengan fizikal yang rendah.
Daripada luar tidaklah nampak kepala pemandu sahaja dengan badan yang
tenggelam seperti kereta lain. Almera Grade E adalah varian kedua
termurah pada harga RM69 ribu jadi peralatannya tidak semewah varian
lain. Terdapat beberapa ciri-ciri penjimatan kos seperti stereng yang
kurang selesa dipegang dan perkakasan plastik yang nampak kasar
permukaannya. Paparan grafik meter juga berbeza daripada varian lain dan
nampak biasa-biasa sahaja. Selain daripada itu Grade E didatangkan
dengan hanya beg udara tunggal di sebelah pemandu namun sistem
keselamatan lain seperti EBD, BA dan ABS dikekalkan.
Daripada segi pemanduan pula, sememangnya Almera
ditala untuk negara membangun dengan keadaan jalan yang tidak sempurna.
Almera menyerap hentak lopak jalan dengan baik, begitu juga pada
kelajuan sederhana di atas lebuh raya, kereta terasa stabil walaupun
dengan saiz tayar yang langsing. Kiranya dua ciri tersebut boleh saya
kelaskan sebagai terpuji. Selain daripada itu suasana di dalam kabin
juga agak senyap. Namun Almera tidak boleh lari daripada sifat kereta
sedan biasa, olengannya sederhana sewaktu mengambil selekoh manakala
stereng tidaklah ‘setajam’ mana. Untuk kuasa pula, Almera dijana oleh
enjin bersesaran 1.5 liter CVTC yang dipadankan dengan transmisi
automatik 4 kelajuan. Pecutan Almera terasa linear dan saya fikir
mungkin itulah karakter enjin moden yang mungkin dipengaruhi oleh
teknologi penjimatan minyak. Sewaktu memandu di dalam keadaan normal,
enjin Almera sememangnya senyap dan lancar namun karakternya berubah
kepada lebih ‘garau’ apabila gear dianjak dari seleksi D ke gear 2
semasa mendaki bukit atau memotong kenderaan.
Harus diakui Nissan memang pandai memasarkan kereta
mereka dengan memenuhi pelbagai kehendak pasaran. Ini boleh dilihat
melalui aksesori rasmi dengan jaminan kilang seperti Nismo, Autech dan
paling popular ialah Impul. Untuk mereka yang mahukan penampilan dan
karakter yang sporty Nissan ada menyediakan pakej Impul yang terdiri
daripada kit badan, sistem suspensi dan ekzos dengan tambahan RM10 ribu
untuk pakej penuh. Selain daripada itu, pembeli juga boleh menaiktaraf
daripada aksesori standard seperti pemain cakera padat kepada DVD dan
sistem navigasi, kerusi kulit dan roda aluminium. Jika terasa banyak
sangat yang hendak ditambah, pembeli boleh sahaja memilih model
spesifikasi penuh iaitu Grade VL yang pastinya lebih menarik dan mewah.
Setakat ini saya sudah memandu uji tiga buah model
Nissan dan harus diakui produknya mempunyai ciri tersendiri seperti
pemanduan yang selesa dan semestinya penggunaan minyak yang ekonomikal.
Berdasarkan pengalaman pandu uji, saya dapat rasakan Almera dibina dan
dibangunkan oleh pasukan jurutera dan pereka yang berpengalaman dan
mereka berjaya menanda kesemua ciri-ciri yang diperlukan oleh pasaran
membangun. Almera juga popular kerana ianya menawarkan alternatif yang
sesuai untuk mereka yang baru berkeluarga dan pilihan yang segar untuk
menaiktaraf daripada kereta bandar. Nissan memasarkan Almera pada masa
yang sangat sesuai sementara pengeluar lain menyiapkan model saingan
masing-masing. Almera juga dilihat sebagai pilihan yang sesuai untuk
mereka yang Asal Bukan Proton (ABP)!