Toyota Vios 2013 Media Drive oleh LLD
Ini merupakan sedikit daripada ulasan Test drive oleh Team Life Live
Drive mengenai Toyota Vios 2013 yang baru. Inilah dia kereta generasi
ketiga dan terbaru “best selling non-nasional car” di Malaysia, sebuah
kereta yang spesifikasinya tidak menawarkan ciri-ciri canggih, tetapi
majoriti masih akan membelinya kerana praktikal. Ia seperti Apple
iPhone, dalam dunia permotoran.
Akhir-akhir ini, Toyota telah melihat keperluan untuk membuat kereta
yang bukan sahaja wajar untuk masyarakat umum yang lebih luas, tetapi
juga untuk menawan semula peminat kereta.
Exterior
Selama ini, Vios menidakkan pernyataan bahawa “rupa bentuk akan
menjual –looks will sell”, kerena rupa bukanlah aset terbesar Vios, yang
pernah dipanggil ” Dugong ” oleh masyarakat kita. Nanum , tiada apa
yang seolah-olah dapat menghentikan raksasa jualan ini dari merempuh
segala apa dalam laluannya. Versi yang baru ini kelihatan jauh lebih
menarik , seolah-olah mereka menghumban reka bentuk sebelumnya luar
tingkap dan mereka semula Vios yang baru.
Wajah baru yang diberikan pereka Toyota kepada Vios baru, mempunyai
persamaan yang kuat dengan Toyota Eropah yang kelihatan lebih canggih
dan bukannya reka bentuk Asia Tenggara yang agak membosankan. Ia bukan
sahaja memberikan garis penampilan yang lebih anggun , panjang
keseluruhan telah meningkat sebanyak 110mm untuk 4410 mm, dengan
peningkatan 10mm ini sudah membesarkan ruang tempat letak kaki belakang
Vios. Manakala roofline telah diperluaskan 15mm.
Ia tidak semua kerana rupa. Toyota mengatakan bumbung baru bukan sahaja lebih ringan, tetapi meningkatkan aliran udara , dan mengurangkan bunyi bising enjin dan getaran di dalam kabin. Di bawah , underbody telah diratakan untuk meningkatkan aliran udara , semua yang menyumbang kepada bentuk “sleek” dengan pekali heret (drag coefficient) 0.28Cd (turun dari 0.29Cd sebelumnya ), yang membolehkan kereta memotong udara dengan lebih mudah.
Sirip kecil berbentuk lekuk, yang dikenali sebagai sirip aero penstabilan ditambah bersebelahan dengan cermin sayap dan sebelah lampu ekor belakang, yang menyebabkan putaran udara (vortex) untuk membentuk di bahagian belakang kereta dan ini akan memastikan kereta mengekalkan laluannya dengan lurus dan lebih stabil pada kelajuan 40km/ h.
Chasis dan powertrain
Bagi syarikat yang berada di atas, Toyota tidak perlu melakukan
banyak perubahan. Formula mereka untuk berjaya sentiasa menjadi “apa
yang tidak rosak, tidak perlu menggantikannya , tetapi buat ia sedikit
lebih baik”. Dan seperti biasa, ia berfungsi. Tiada siapa yang boleh
mencari jalan lain untuk menyempurnakan formula yang telah dicuba dan
diuji seperti yang mereka lakukan .
Toyota dikatakan telah meningkatkan penggunaan komponen keluli
tegangan tinggi dalam struktur badan (chasis) daripada 30 peratus kepada
56 peratus , seterusnya mengurangkan beratnya sebanyak 10-30kg ,
bergantung kepada spesifikasi. Keteguhan casis juga telah bertambah baik
dengan bilangan kimpalan digandakan pada tempat-tempat tertentu.
Satu lagi komponen yang sangat penting yang dibawa dari sebelumnya (carry forward) adalah enjin 1NZ -FE 1.5 liter 4 silinder dengan output kuasa maksimum 107hp pada 6,000 rpm dan output tork 141Nm pada 4,200 rpm, bersama-sama dengan transmisi automatik 4 kelajuan dan transmisi manual 5 kelajuan. Walaupun sama , Toyota mengatakan enjin dan transmisi telah dibuat lebih ringan kerana pelbagai komponen yang direka semula. Dalam reka bentuk baru yang aerodinamik, Toyota mengatakan kereta baru ini mempunyai lima peratus peningkatan dalam kecekapan bahan api, walaupun kecil, tetapi ia tetap akan menguntungkan pemandu dalam jangka masa panjang.
Pemanduan
Walaupun Toyota ada mengatakan suspensi telah ditala untuk kestabilan
kelajuan tinggi yang lebih baik dan mengurangkan roll badan, namun Vios
masih belum cukup mantap. Enjin 1.5-liter memberikan jumlah output yang
cukup berkuasa, walaupun ia bukanlah enjin paling lancar di pasaran
hari ini. Transmisi automatiknya hanya mempunyai 4 kelajuan, tetapi ia
menyampaikan kuasa dengan lancar dan ia sudah cukup untuk mengagihkan
kuasa yang tidak seberapa enjin tanpa mengganggu penghantaran kuasa.
Stereng elektrik tidak memberi banyak efek kepada “feel” kereta ini,
tetapi ia ditala untuk bertindak cepat dalam reaksi tanpa menjadi
terlalu sensitif atau gugup di atas jalan lurus panjang.
Perjalanan terasa selesa , dan kerenya ia dikatakan berjaya menyerap
kebanyakan hentakan lubang di jalan Malaysia. Dan dengan enjin baru yang
dilekatkan bersama dengan bahan-bahan penebat baru yang disusun semula ,
memandu Toyota Vios 2013 terasa begitu jauh lebih tenang berbanding
Vios sebelum ini. Gangguan bunyi bising ke dalam kabin telah
dipertingkatkan, dan juga kurang bunyi luaran didengari.
Toyota Vios 2013 masih lagi mengekalkan engine berkapasiti 1.5Liter 1NZ-FE 4silinder dengan VVTI dengan 4 kelajuan bagi transmisi automatik manakala 5 kelajuan bagi transmisi manual. Toyota Vios baru ini juga bagaimanapun menawarkan penjimatan minyak petrol hampir 5 peratus dari model yang sebelumnya.
Toyota Vios 2013 Dilancarkan, Harga Dari RM73k Ke RM93k
Akhirnya yang ditunggu-tunggu telah tiba. Toyota Vios 2013 telah pun dilancarkan semalam. Bermula dengan harga RM73,200, Toyota Vios 2013 didatangkan dalam 5 varian untuk pilihan para pembeli.Toyota Vios 2013 masih lagi mengekalkan engine berkapasiti 1.5Liter 1NZ-FE 4silinder dengan VVTI dengan 4 kelajuan bagi transmisi automatik manakala 5 kelajuan bagi transmisi manual. Toyota Vios baru ini juga bagaimanapun menawarkan penjimatan minyak petrol hampir 5 peratus dari model yang sebelumnya.
Didatangkan dengan 5 pilihan warna iaitu Mdium Silver Metallic,
Silver Mettalic, Attitude Black, White dan Quartz Brown Metallic.
Jaminan selama 3tahun atau 100,000KM.
Harga Toyota Vios 2013 diatas jalan termasuk insurans (Semenanjung Malaysia) adalah seperti berikut :
- Toyota Vios 1.5 J (M) – RM73,200
- Toyota Vios 1.5 J (A) – RM77,300
- Toyota Vios 1.5 E – RM82,900
- Toyota Vios 1.5 G – RM88,500
- Toyota Vios 1.5 TRD Sportivo – RM93,200
Nantikan lebih banyak info lanjut mengenai Toyota Vios 2013 di dalam artikel kami yang seterusnya. Kredit gambar LiveLifeDrive.