Hampir sedekad lepas,
pengguna dalam negara ditawarkan opsyen kereta sedan yang menarik iaitu
Kia Sephia dan model penggantinya iaitu Spectra. Kedua-dua model
tersebut menerima sambutan hangat mungkin dek kerana rakyat mahukan
sesuatu yang baharu berbanding pilihan kebanyakan iaitu Proton Waja atau
Gen.2. Harganya pula tidaklah murah setara kereta nasional namun tetap
berjaya menawan hati pengguna tempatan. Walau bagaimanapun, selepas
beberapa tahun memilikinya ada yang mengeluh alat ganti kereta buatan
Korea tersebut sukar untuk diperoleh dan mahal pula harganya. Akibatnya
kedua-dua model itu mempunyai nilai jualan semula yang rendah. Tidak
kurang juga yang bertaubat untuk tidak memiliki kereta buatan Korea
lagi. Adakah Kia atau pengedar utama tempatannya iaitu Naza mengalah?
Langsung tidak malah mereka gigih memasarkan model pengganti Spectra
yang dikenali dengan nama baharu iaitu Forte atau Cerato di sesetengah
pasaran global.
Forte adalah pengubah
permainan untuk Kia apabila model tersebut mendapat sambutan hangat di
kebanyakan pasaran dunia. Model itu merupakan produk pertama rekaan
pasukan Peter Schreyer untuk Kia yang merupakan seorang ikon di dalam
bidang rekabentuk kereta. Apabila model tersebut dilancarkan seolah-olah
pasaran yang pernah ‘sakit hati’ dengan jenama tersebut langsung
memaafkannya. Pakejnya lengkap iaitu rekaan yang menarik, kejuruteraan
yang moden, ciri-ciri keselamatan yang tinggi dan kesemua itu dipakejkan
dengan harga yang sangat sukar untuk ditandingi oleh pesaing lain.
Mereka yang pernah memandu uji Forte atau yang sedang memilikinya pasti
setuju bahawa model itu mempunyai citarasa Eropah dan bukan seolah-olah
dikeluarkan oleh syarikat Korea. Jadi tidak hairanlah ramai yang jatuh
cinta dengan model itu dan berjaya membuka pasaran baharu untuk Kia.
Apabila sudah berjaya,
perkara yang paling sukar ialah mengurus kejayaan tersebut. Pasaran
ternanti-nanti langkah seterusnya dan untuk memenuhi jangkaan itu, Kia
sudah siap sedia untuk memasarkan model pengganti Forte. Bermula tahun
hadapan kebanyakan pasaran global sudah boleh menilai produk baharu
tersebut. Jualan global Cerato sudah melebihi 2.5 juta unit sejak
pengenalannya pada tahun 2004. Pada tahun 2011 sahaja, sebanyak 445,500
unit Cerato terjual yang mewakili 17.9% daripada keseluruhan jualan
global Kia.
Forte baharu membawa
gayaan “dynamic muscularity” dengan saiz yang lebih panjang, rendah dan
lebar berbanding model lama dengan jarak roda yang dipanjangkan. Model
itu mempunyai kerangka badan baharu, peralatan yang dinaik taraf,
penambahan ciri-ciri kemudahan dan keselamatan, kabin yang lebih luas
dengan kualiti yang dipertingkatkan, lebih perincian dan pakej kuasa
yang ditambah baik untuk memberi lebih prestasi dan penjimatan bahan
api.
“Cerato merupakan produk
jualan eksport kami yang paling besar, oleh itu pengenalan model baharu
ini merupakan acara yang besar untuk Kia,” kata Thomas Oh, Naib
Eksekutif Presiden dan COO Divisyen Perniagaan Antarabangsa Kia.
“Kami mempertingkatkan
lagi persaingan dengan pengenalan model baharu ini yang mempunyai lebih
tarikan emosi pada nilai utamanya iaitu rekabentuk, kualiti dan nilai.
Ianya pasti meningkatkan lagi kebolehsaingan kami di dalam segmen ini
yang merupakan kategori paling penting dan sengit di dalam pasaran
dunia.
“Cerato baharu ini
sangat penting untuk Kia yang merupakan bukti dalam kesungguhan kami
untuk membina kereta yang melebihi jangkaan pelanggan dan pengalaman
pemilikan yang menyenangkan,” tambah Thomas Oh.
Direkabentuk di pusat
rekaan Kia di Irvine, California, model itu digayakan dibawah arahan
Peter Schreyer. Rekabentuk seperti tertolak atau tercondong ke hadapan
dengan garisan bumbung yang rendah seperti kereta coupe. Perincian pada
permukaan dan panel yang mesra rintangan pula menjadikan seretan
aerodinamiknya turun daripada 0.29 kepada 0.29.
Daripada segi enjin
pula, model baharu itu mempunyai dua opsyen enjin petrol iaitu enjin Nu
2.0 liter berkuasa 161ps dan enjin Gamma 1.6 liter berkuasa 130ps.
Kesemua model Forte didatangkan dengan transmisi enam kelajuan
automatik. Model baharu itu boleh dipacu ke 100 km/j dalam masa 8.5 saat
dengan kelajuan maksimum 210 km/j. Untuk menjamin keselamatan
penumpang, rangka badan Forte mempunyai 63% besi kekuatan tinggi dan
tiga besi rintangan (cross member) tambahan dengan tiang B yang
diperkuatkan. Ketegaran kilasan (torsion) telah dipertingkatan kepada
37% berbanding model lama yang seterusnya menyumbang kepada keselamatan
yang lebih baik, perincian, keselesaaan dan ketepatan stereng.
Untuk skala ekonomi yang
tinggi memenuhi kepelbagaian permintaan pasaran Forte bakal ditawarkan
dengan pelbagai varian antaranya model hatchback lima pintu dan versi
sporty dua pintu coupe. Mengikut penawaran semasa Naza, pasaran negara
ditawarkan model sedan dan model Koup Forte. Masanya pula mungkin
pertengahan tahun depan atau mungkin juga hujung tahun depan. Yang
pasti, Malaysia adalah pasaran penting untuk Kia dan jenama itu kekal
sebagai alternatif yang menarik untuk kereta nasional atau pun Jepun.