Honda telah mendedahkan imej Civic Tourer lebih awal dari kemunculan sebenar model itu. Honda sebelum ini berkata TOURER Civic pengeluaran akan kelihatan sangat seperti model konsep asal namun kita boleh melihat bahawa semua ia ditinggalkan dari konsep terutama bahagian roda, lampu LED dan peresap belakang dengan tailpipes berkembar pusat bersepadu.
Honda Civic TOURER mempunyai ruang bagasi 624 liter (sehingga ke garisan
tingkap) dengan tempat duduk kembali dan 1,668 liter jika bangku
dilipat rata, Direka dan dibangunkan di Eropah, Honda Civic TOURER
adalah berdasarkan Civic dengan berkongsi jarak roda yang sama. Antara
ciri-ciri baru termasuk belakang gandar, Sistem Damper Adaptive dan
Kerusi Magic Honda.
Enjin diumumkan setakat ini adalah 120 Nm PS/300 Earth Dreams 1.6 liter
i-DTEC turbodiesel dan 142 Nm PS/174 1.8 liter i-VTEC. Jualan Eropah
ditetapkan untuk tahun depan, selepas pertunjukkan di Frankfurt nanti.
Civic merupakan antara
model paling laris Honda sejak berpuluh tahun dahulu. Model itu dijual
di serata dunia sama ada di Amerika, Timur Tengah, Afrika, Eropah dan
Asia. Civic merupakan model global dan lazimnya seperti model-model lain
antaranya Accord, CR-V dan Jazz kesemua pasaran akan menerima model
yang sama tetapi dengan berbeza aksesori. Walau bagaimanapun stratergi
produk untuk Civic tidak sama apabila model Eropah langsung berbeza
dengan pasaran lain.
Di Eropah mereka
menerima model hatch back dengan rekaan yang jauh berbeza daripada Civic
sedan di pasaran lain. Melebarkan lagi jurang pasaran Eropah dengan
benua lain ialah varian Civic paling baharu iaitu Civic Tourer yang
dikongsi kepada umum pada September lepas dan akan mula dijual pada awal
tahun depan. Model itu dibangun dan direkabentuk di Eropah oleh tenaga
kerja penyelidikan dan pembangunan (P&P) Honda Eropah dan turut akan
diproduksikan di kilang Honda di Swindon, United Kingdom yang turut
memasang CR-V dan Jazz.
“Saya begitu bangga
dengan rekabentuk luaran Civic Tourer yang sporty, kemas dan dinamik
yang mana tidak menampakkan sifat dalamannya yang pelbagai fungsi dan
versatil. Untuk mengeluarkan sesuatu keistimewaan daripada kereta
kompak, perekabentuk akan menggunakan ruang kabin yang ada dengan sebaik
mungkin yang kebiasaannya akan menjejaskan rekabentuk. Oleh kerana
platform Civic yang pintar, para perekabentuk mempunyai kebebasan untuk
mengoptimumkan pakej yang diberi. Hasilnya ialah kereta yang mempunyai
pengaruh kereta sport. Untuk saya, kekuatan kereta ini ialah terletak
pada sinergi di antara kebolehgunaan, versatil dan eksperinya” kata
Adrian Killham, Ketua Projek Civic Tourer.
Rekabentuk luaran Civic
Tourer nampak kemas dan sporty, penggayaannya dipengaruhi oleh garisan
keras yang bersambung dari tiang A hinggalah ke tiang D yang seolah-olah
seperti garisan bumbung yang terapung. Cermin sukuan belakang pula
turut menutupi tiang D manakala bingkai bonet belakang pula dinaikkan
kepada 17mm berbanding Civic hatchback bagi menampakkan garisan yang
menonjol. Civic Tourer menggunakan teknik yang sama dengan Civic
hatchback yang mempunyai tangki minyak di bahagian tengah kereta. Tangki
tersebut dipasangkan dibawah kerusi hadapan yang membolehkan saiz
interior menjadi luas dan kerusi boleh lipat ke atas yang dipanggil
Magic Seats. Luas ruang kargonya dikatakan boleh memuatkan dua basikal
bukit bersaiz penuh atau tiga beg Samsonite bersaiz besar. Angka saiznya
ialah (lantai ke bumbung) 624 liter dan meningkat kepada 1668 liter
jika kerusi belakang direbahkan.
Untuk penjanaan kuasa,
Civic Tourer dibekalkan dengan dua opsyen enjin iaitu 1.6 i-DTEC
daripada famili Earth Dreams Technology atau 1.8 i-VTEC yang dipadankan
sama ada dengan transmisi manual atau automatik. Enjin i-DTEC diesel
mula sekali dipasangkan Civic hatchback dan kemudian pada C-RV. Enjin
tersebut merupakan siri pertama enjin Earth Dreams Technology yang
diperkenalkan di Eropah. Falsafah disebalik teknologi tersebut ialah
untuk mengimbangkan di antara kuasa dan penjimatan bahan api yang juga
sesuai untuk imej Civic Tourer. Komponen enjin 1.6 i-DTEC terdiri
daripada penutup silinder dan blok aluminium yang merupakan enjin diesel
paling ringan di dalam kelasnya. Geseran mekanikal telah dikurangkan
yang menjadikannya setara dengan enjin petrol. Kesemua peralatan yang
berputar telah dioptimumkan untuk mengurangkan geseran yang membolehkan
penggunaan bahan api dijimatkan dan pada masa yang sama seronok untuk
dipandu. Harus tahu enjin 1.6 i-DTEC sebenarnya direka khusus untuk
pasaran Eropah.
Civic Tourer turut
menggunakan Adaptive Damper System (ADS) yang inovatif. Penggunaan rear
adaptive system adalah yang pertama kali diperkenalkan pada kereta
produksi dan ianya mempunyai tiga talaan iaitu Comfort, Normal dan
Dynamic yang mana kesemuanya dibangunkan untuk memberikan lebih
kestabilan dan keselesaan di dalam pelbagai muatan dan keadaan
pemanduan. Hasilnya Civic Tourer tetap selesa sewaktu meluncur di lebuh
raya dan pada masa yang sama tegar dan lincah apabila dipandu di dalam
keadaan pengendalian yang berprestasi.
Jika diikutkan nampak
seperti pasaran di Eropah lebih bertuah dengan model yang secantik ini
di tambah pula dengan enjin diesel yang menjimatkan. Sebenarnya di
negara kita tidaklah asing sangat dengan Civic Eropah kerana banyak
pengimport kenderaan terpakai membawa masuk Accord Euro R dan Civic Type
R Euro. Tidak salah rasanya jika saya kata Malaysia adalah syurga Type R
memandangkan Honda Malaysia turut mengimport masuk Civic Type R dari
Jepun dan Malaysia adalah pengimport rasmi pertama model itu di dunia.
Kesemua model Type R cantik dan dan dengan sikap rakyat negara kita yang
terbuka tiada masalah rasanya untuk Civic Tourer ini dijual di dalam
pasaran tempatan. Lihat sahaja bagaimana Toyota Caldina begitu banyak
terjual beberapa tahun lepas. Dengar kata Honda juga sedang giat
membangunkan Civic Euro Type R baharu dan jika pengimport turut membawa
model itu maka layaklah negara kita dipanggil Civic Land! (Maka tinggal
lah Evo Land di dalam kenangan).
KLIK UNTUK BESARKAN IMEJ